No Widgets found in the Sidebar

Over 265 fake local news sites in more than 65 countries are managed by an Indian influence network

Here’s the story of how we uncovered this network designed to influence the EU and the UN by repeatedly criticising Pakistan

In early October, the European External Action Service’s East StratCom (the EU Disinformation Task Force) revealed that the website of a self-proclaimed magazine for the European Parliament in Brussels had been re-publishing a large amount of news directly from Russia Today and Voice of America. Among this syndicated content, we unexpectedly found a large number of articles and op-eds related to minorities in Pakistan as well as other India-related matters.

EU DisinfoLab quickly discovered that EP Today is managed by Indian stakeholders, with ties to a large network of think tanks, NGOs, and companies from the Srivastava Group. We also found that the IP address of the Srivastava Group is also home to the obscure online media “New Delhi Times” and the International Institute for Non-Aligned Studies (IINS), which are all based at the same address in New Delhi, India.

A few weeks later, 27 Members of the European Parliament were invited by IINS to visit Kashmir and to meet with Prime Minister Modi. This was covered by the press, and journalists began to link our discovery to the funders and organisers of this “controversial visit”, the International Institute for Non-Aligned Studies (IINS) and the direct entourage of EP Today.

Using OSINT (Open-Source Intelligence) techniques, we continued our investigation into this network, and this led us to Geneva, where the UN Refugee Agency has its headquarters. There, we discovered an online “newspaper” that is “approaching 35 years in business”. Strangely enough, Times of Geneva publishes the same type of content as EP Today and produces videos covering events and demonstrations criticising Pakistan’s role in the Kashmir conflict.

We found hard evidence that both EP Today and Times of Geneva have extremely strong ties with a network of NGOs and think tanks, such as the European Organization for Pakistani Minorities (EOPM), and Pakistani Women’s Human Rights Organization. Specifically, the websites of these NGOs and think tanks are hosted on the same servers and/or staff have worked for one of these previous organisations while publishing articles for EP Today. We also proved that the two influence networks (Brussels and Geneva) were interconnected by discovering links between website registration addresses, email addresses, and domain names.

In view of this, both networks serve lobbying interests, with Brussels towards the European Union, and Geneva towards the United Nations all achieved while providing extended visibility to former MEPs and Mps. These organisations have been active for several years (at least since 2010 for EP Today).

Digging further into servers, IP Addresses, and Twitter accounts led us to, which presents itself as a “synergy between 4 news agencies from Switzerland, Belgium, Thailand, and Abu Dhabi (UAE)”, with “teams located in 100 countries”. Once more, we observed the same modus operandi as EP Today and Times of Geneva:

  •       Content syndication (republishing content already available);
  •       Contact address located in a co-working space/office;
  •       Extensive coverage of Indian-related matters.

Tipped off by itself and by the presence of Canadian and American (now offline) NGOs and think tanks on the same servers as EP Today and Srivastava Group, we discovered an additional network of over 265 resurrected media in more than 65 countries, following a similar modus operandi.

Here are some findings from these websites:

1.   Most of them are named after an extinct local newspaper or spoof real media outlets;

2.   They republish content from several news agencies (KCNA, Voice of America, Interfax);

3.   Coverage of the same Indian-related demonstrations and events;

4.   Republications of anti-Pakistan content from the described Indian network (including EP Today, 4NewsAgency, Times Of Geneva, New Delhi Times);

5.   Most websites have a Twitter account as well.

One may wonder: why have they created these fake media outlets? From analysing the content and how it is shared, we found several arguments to do so:

1.   Influence international institutions and elected representatives with coverage of specific events and demonstrations;

2.   Provide NGOs with useful press material to reinforce their credibility and thus be impactful;

3.   Add several layers of media outlets that quote and republish one another, making it harder for the reader to trace the manipulation, and in turn (sometimes) offer a “mirage” of international support;

4.   Influence public perceptions on Pakistan by multiplying iterations of the same content available on search engines. We will publish an extensive report in the coming next weeks. If you wish to know more or would like to contribute, please contact us at “timesofdisinfo at“.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.